Goya. Im Labyrinth der Unvernunft. Der Zyklus "Los Disparates"

Otras Leyes por el Pueblo (Andere Gesetze für das Volk)

HAUM, Inv. Nr. ZL 80/5689
Los Disparates, Nr. 21
1815–1824 (veröffentlicht in der Zeitschrift L’Art, 1877)
Radierung, Aquatinta, Kaltnadel (?)

In einer Arena entfaltet sich eine Szene größter Gegensätze: Gegenüber einem an der Grenze zwischen Licht und Schatten dastehenden Elefanten gestikuliert im Schatten eine Gruppe orientalisch gekleideter Männer. Einer hält dem Tier ein geöffnetes Buch entgegen, vielleicht ein Gesetzestext. Möglicherweise spielt Goya hier auf das berüchtigte „Manifest der Perser“ an, mit dem rückschrittliche Abgeordnete den wieder eingesetzten König Ferdinand VII. 1814 zur Widerrufung der Verfassung aufforderten. In dieser Sichtweise könnte der Elefant für das spanische Volk stehen, das seiner Rechte beraubt werden soll.

 

Otras Leyes por el Pueblo (Other Laws for the People)
HAUM, inv. no. ZL 80/5689
Los Disparates, no. 21
1815–1824 (published in the periodical L’Art, 1877)
Etching, aquatint, drypoint (?)

A circus arena with an empty, brightly lit ring sets the scene for a composition of striking contrasts. A large tuskless elephant is standing on the borderline between light and shadow. He is facing a gesticulating group of men in oriental dress conferring with each other in the shadow on the left. One of them is presenting the animal with an open book, perhaps a legal text. Goya may be alluding to the infamous Manifesto of the Persians signed by 69 reactionary deputies in 1814 to encourage the newly reinstated King Ferdinand VII to restore absolutism and revoke the constitution. Thus, the tame elephant could stand for the Spanish people about to be deprived of their rights.

2024-06-17