Goya. Im Labyrinth der Unvernunft. Der Zyklus "Los Disparates"

Goya – Disparates oder Proverbios

Francisco de Goya (1846–1828) gestaltete in dieser Folge phantastische und vieldeutige Szenen voll bitterer Komik, Unheimlichkeit und zuweilen krasser Grausamkeit. Darin beschwört er die Vision – oder Realität? – einer der Unvernunft verfallenen Welt. Als Leitmotive erscheinen fließende Gegensätze von Mensch und Tier, Fesselung und Tanz, Maskerade und Enthüllung und nicht zuletzt toxische Geschlechterverhältnisse.

Goya schuf die 22 Aquatinta-Radierungen des Zyklus Los Disparates (Torheiten, Absurditäten) zwischen 1815 und 1824. Sie bilden einen Höhepunkt und eine Summe seines Werkes. Goyas Ruf als „Prophet der Moderne“ bezieht sich maßgeblich auf dieses Alterswerk, das erst lange nach seinem Tod veröffentlicht werden konnte.

Im Mittelpunkt der Ausstellung stehen die erste Ausgabe von 1864 (als Los Proverbios, Sprichwörter) und weitere 1877 publizierte Blätter der Folge. Ergänzt werden sie durch einen seltenen Probedruck und Beispiele aus Goyas vorangehenden Radierzyklen.

 

Goya – Los Disparates also known as Los Proverbios

In this series, Francisco de Goya (1746–1828) created fantastical and ambiguous scenes that abound with biting wit, eeriness, and, at times, gross cruelty. The prints conjure a vision – or reality? – of a world that has succumbed to irrationality. Leitmotifs of the series are the fluidity of the boundaries between opposites – man and animal, bondage and dance, masking and unveiling – and exaggerated, even ‘toxic’, gender performativity.

Goya created the 22 prints of the series Los Disparates (Follies, Absurdities) between 1815 and 1824. Executed in aquatint and etching, they constitute the high point and synthesis of both his imagery and technical skill. Goya’s reputation as a “prophet of modernism” is largely based on this late cycle, which could not be published until long after his death.

The exhibition features the first edition of 1864 (known then as Los Proverbios – Proverbs) and further prints from the series published in 1877. They are complemented by a rare trial proof as well as examples from Goya’s earlier graphic series.

2024-06-24

Related Objects ...

In 1864, the Royal Academy of Fine Arts in Madrid published the first edition of 18 aquatint etchings by Goya as Los Proverbios in an edition of 300 copies. By 1937, nine editions had been...

Some young women amuse themselves by blanket-tossing male straw mannequins. Goya had already treated this playful subject in a cartoon for a tapestry in 1791/92, but here he also included...

This rare trial proof demonstrates Goya’s intention of rendering the flat areas of aquatint tone in a light, lively, and differentiated manner. These areas provide the perfect foil for the...

A giant, veiled figure causes a group of soldiers to flee in terror. However, what they take to be a personifcation of death, does in reality seem to be no more than a kind of scarecrow. A...

Eine Gruppe von Menschen sitzt ruhig auf einem kahlen Ast im Nirgendwo. Offenbar stehen sie unter dem Einfluss von zwei gestikulierend auf sie einredenden Gestalten, deren auffällige...

Beunruhigende Spannung geht aus von dem Kontrast zwischen dem grinsenden, mit Kastagnetten tanzenden Riesen und den hinter ihm auftauchenden dämonischen Fratzen. Angstvoll weichen zwei...

The first of several visions of flight in the series shows an abduction that vaguely recalls similar scenes from mythology and literature: a monstrous winged horse with the ugly, grinning...

A raging attacker armed with a lance (very similar to the figure taunting a bull in Tauromaquia no. 12) has thrown a man to the ground and is threatening others who turn away, unsure how to...

In nächtlicher Dunkelheit haben sich vornehme Herren zur Konversation zusammengefunden. Goyas satirische Stoßrichtung erweist sich in dem Umstand, dass er sie statt in höfischer Tracht in...

This print revisits the earlier motif of Capricho no. 75, with a rope-bound man and woman, but here the figures are torturously conjoined at the back. Howling in anguish, the two...